Ofte stilte spørsmål
FAQ
Har du spørsmål om reisen mellom Oslo og København?
Her finner du svar på de mest vanlige spørsmålene om alt fra booking og innsjekk til fasiliteter om bord og spesielle behov. Vi ønsker å gjøre din reise så enkel og behagelig som mulig, så ta en titt på vår FAQ-seksjon for nyttig informasjon og tips.
Bestill billetter
Det kan være fordi lugaren er utsolgt eller ikke er tilgjengelig på den ruten du bestiller. Vi anbefaler at du bestiller en lugar for så å kontakte vårt kundesenter om bord og høre om den lugaren du ønsker finnes tilgjengelig for oppgradering.
Vi har ingen venteliste. Alt som er tilgjengelig vises online i bookingsystemet.
Vi kan ikke garantere spesifikke lugarnummer. Du får naturligvis alltid den type lugar du har bestilt, for eksempel en lugar med havutsikt. Du kan alltid be om å få bytte lugar ved innsjekk, om det finnes ledige lugarer.
Det er ikke tillatt å overskride antall gjester som lugaren er beregnet på, med mindre det er et spedbarn, som da kan ligge i sengen sammen med foreldrene.
Det er pr i dag ikke mulig å bestille to kategorier på samme bestilling online. Vi anbefaler at du gjør din bestilling online og senere svarer på din bestillingsbekreftelse med den endringen du trenger. Bestiller du i høysesongen anbefaler vi at du kontakter oss for å kontrollere tilgjengeligheten.
Sjekk høyden og lengden på bilen din (inklusiv ekstra sykkelstativ eller takboks) og velg den type bil og størrelse som passer. Bestilling av feil type kjøretøy kan hindre deg fra å kjøre om bord og det kan påløpe ytterligere avgifter i havnen.
Det er dessverre ikke mulig for barn å reise alene, dette på grunn av sikkerhetsbestemmelser og reisens lengde. Vi tillater personer fra 16 år å reise som passasjer. Om du reiser på et minicruise må du være 18 år eller reise sammen med en voksen.
Om dere reiser for en spesiell anledning, og dere er minst 8 personer, kan dere kontakte oss på +47 23 22 76 66 eller gruppe@dfds.com.
Betaling
Du kan ikke reservere DFDS-billetter da vi jobber etter et fleksibelt prissystem. Du må altså betale når du bestiller billetten.
Vi aksepterer bare visse typer betalingsmåter, pass på at du bruker en av disse når du gjør bestillingen. Om problemet vedvarer, anbefaler vi at du kontakter banken din for mer informasjon.
Fasiliteter om bord
Alle priser er oppgitt i DKK. Det kan tas ut DKK og NOK i båtens minibank som ligger på dekk 7. Gjeldende valuta (NOK, DKK, SEK, EUR, USD, GBP) og kredittkort aksepteres i salgsstedene om bord.
Barn opp til 3 år reiser gratis, hvis barnet ikke trenger egen seng (maks. 1 barn per lugar). Det er ikke tillatt å ta med egne barnereisesenger i våre standardlugarer på grunn av sikkerhetsbestemmelsene om bord. Sengehester kan monteres på våre senger for å redusere risikoen for å falle ut av sengen mens man sover.
I våre Commodore de Luxe lugarer og Owner’s Suites er det mulig å ta med barnereiseseng. Disse lugarene er romsligere, og en ekstra seng blokkerer derfor ikke utgangen.
Av helse- og sikkerhetsmessige grunner kan du ikke sitte i bilen, dessuten må bildekket låses under overfarten. Pass på at du tar med deg det mest nødvendige, da du ikke får tilgang til bilen under reisen.
Røyking er forbudt om bord med unntak av dedikerte områder ute på dekk. Det er skilt om bord som viser hvor du kan og ikke kan røyke. Du kan også spørre våre ansatte.
Alle våre ansatte har kurs og er trent i førstehjelp, men vi tilbyr ikke legehjelp om bord. Du må passe på at du er frisk og i form til å reise. Vi anbefaler at du har reiseforsikring for nødstilfeller.
Hele vårt mannskap er førstehjelpsopplært. Vi har ingen medisinske fasiliteter om bord, så du må sørge for at du er i form og kan reise. Vi anbefaler at du har reiseforsikring i nødstilfeller.
Det er ikke mulig å kjøpe sjøsykepiller om bord på våre skip. Vi anbefaler derfor at det kjøpes på apoteket før avreise.
Telenor Maritime er tjenesteleverandøren, og du kan kjøpe tilgang til den via telefonen din når du logger på Wi-Fi eller i vår resepsjon om bord. Wi-Fi-passordet er begrenset til én enhet om gangen.
Kjøp den ønskede pakken for denne ruten. Vi tilbyr 4 valg på ruten mellom København og Oslo:
- Surf Small: 1 time | DKK 39,00 | Web, chat, e-post og sosiale medier
- Surf Medium: 5 timer | DKK 79,00 | Web, chat, e-post og sosiale medier
- Surf One Way: 24 timer | DKK 119,00 | Web, chat, e-post og sosiale medier
- Surf Roundtrip: 44 timer | DKK 199,00 | Web, chat, e-post og sosiale medier
- Streaming one way: DKK 159,-
Det er gratis WiFi tilgjengelig for alle Commodore- og konferansegjester. Commodore-gjester må oppgi sitt lugar nummer i resepsjonen på dekk 7 for å få tilgang til gratis Wi-Fi.
Husk å bruke de riktige nettverksinnstillingene på telefonen din. Vi anbefaler at du deaktiverer roaming for å unngå å bli fakturert på din egen telefonregning.
Ja, våre båter har et fungerende satellittnettverk via Telenor Maritime, men vær oppmerksom på at det er dyrere enn å ringe og ta imot samtaler gjennom nettverket. Kontakt din telefonoperatør for mer informasjon før du velger å bruke din egen telefonoppkobling.
Før avreise
Nei, dere trenger ikke gå om bord som en gruppe hvis dere ikke er booket inn for et event, eller som en gruppe, og at det står i bestillingspapirene deres. Alle som bookes inn på en gjesteliste kan gå om bord så lenge man kan vise til et bestillingsnummer.
Nordiske statsborgere:
Alle nordiske statsborgere over 16 år må ha med gyldig legitimasjon i form av fysisk pass, nasjonalt ID-kort med bilde eller fysisk skandinavisk førerkort. Barn under 16 år som reiser med foreldrene trenger ikke ta med egen legitimasjon, så lenge foreldrene har med seg riktig legitimasjon. Politiet oppfordrer likevel barn som har pass eller annen legitimasjon til å ta med legitimasjon, da det både forkorter ventetiden og letter kontrollen.
Ikke-nordiske statsborgere:
Alle ikke-nordiske statsborgere, uansett alder, må ha med fysisk pass. Hvis du ikke tar det med deg, vil du bli avvist ved innsjekk. Barn uten nordisk statsborgerskap må også ha med fysisk pass.
Schengen-borgere:
Borgere fra et Schengen-land må fremvise enten fysisk pass eller fysisk nasjonalt ID-kort med bilde.
Det er ditt eget ansvar å passe på at du følger myndighetenes regler for å reise. DFDS er ikke ansvarlig om du nektes å reise.
Informasjon for innreise i Danmark
Informasjon for innreise i Norge
Du kan enten ta med bestillingsbekreftelsen din eller ha bestillingsnummeret klart når du sjekker inn.
Det er ingen vektgrense for bagasje når du reiser med DFDS sine båter. Dog må du kunne håndtere all din bagasje på en sikker måte.
Det er ikke tillat å innføre planter, frø, frukt, grønnsaker eller andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU uten et plantesunnhetssertifikat.
Dette betyr at du ikke kan passere grensen inn i et EU-land med en bukett roser, et eple eller en appelsin i bagasjen uten å ha et plantesunnhetssertifikat fra eksportlandet.
Eneste unntak fra regelen er frukter som; ananas, kokosnøtt, banan, durian og daddel, som fritt kan tas med.
Du kan lese mer om import av planter og planteprodukter på EU-kommisjonens side.
Innsjekk og ombordstigning
Innsjekk stenger vanligvis 15 minutter før avgang. Se på din bestillingsbekreftelse for ekstra innsjekk- og ombordstigningstider. Vær oppmerksom på at trafikken og antall reisende øker i høysesong.
Les mer om tider for innsjekk og boarding her.
Hvis du kommer for sent til innsjekking, mister du dessverre billetten din. Vennligst sjekk innsjekkings- og ombordstigningstid for din reise på din bekreftelse.
Last ned vår "DFDS Passenger" app. Legg inn bookingnummer og navn, og du kan enkelt sjekke inn via mobil slik at du slipper køen i avgangshallen (gjelder ikke om du reiser med kjøretøy).
Hvis du reiser på et minicruise, kan du gå ombord igjen en time etter ankomst.
Min bestilling, reisevilkår og avbestillinger
Nei, det er dessverre ikke mulig å endre reisedato. Enhver endring av dato vil bli ansett som en avbestilling i henhold til våre reisebestemmelser. Våre reisebestemmelser kan du lese her: https://www.dfds.com/nb-no/juridisk
Hvis du avbestiller din reise, vil du bli pålagt et avbestillingsgebyr på en prosenntdel av den samlede pris for reisen. Du kan se avbestillingsgebyrene nedenfor:
Innen 24 timer etter bestilling av reisen: full refusjon (med mindre bestillingen er gjort senest to dager før avreise)
42 dager eller mer før avreise: 25 % av den totale billettprisen
42-22 dager før avreise: 50 % av den totale billettprisen
21-8 dager før avreise: 70 % av den totale billettprisen
7-1 dager før avreise: 90 % av den totale billettprisen
På avreisedagen: 100 % av den totale billettprisen
Bemerk: Vi tilbyr ikke refusjon av bestillinger som er bestilt på et tilbud (særlig tilbudspris) eller en konkurransegevinst. Avbestillingsgebyret er 100% av den samlede prisen for reisen. Det vil fremgå om det er et tilbud elle konkurrencegevinst i bekreftelsen din. Vi refunderer ikke forhåndsbetalte måltider, medmindre disse er avbestilt senest 48 timer før avreise.
Eventuelle tilbakebetalinger som du har rett til i henhold til avbestillingsbestemmelsene må du skriftlig søke om innen tre måneder fra du foretok avbestillingen.
Du kan lese mer om våre vilkår og betingelser for ruten Oslo-København her.
Om du ikke kan foreta endringen online må du kontrollere at endringen oppfyller våre vilkår og bestemmelser. Du kan kontakte oss på +47 23 22 76 66 eller kundeservice@dfds.com.
Parkering
Oslo:
Parkering (Aimo Park), både kort- og langtidsparkering, er rett utenfor terminalen. Oppgi bilens registreringsnummer på parkeringsautomaten, som står plassert mellom kort- og langtidsparkeringen. Betaling skjer med Visa, Mastercard eller Eurocard. Du kan betale på automaten eller via EasyPark-appen.
Vær oppmerksom på at det er parkering forbudt for bobiler.
København:
DFDS tilbyr et begrenset antall parkeringsplasser ved terminalen. Hvis du ønsker å bestille parkering, vennligst ring oss på +47 23 22 76 66. Prisen er 390 DKK for et MiniCruise.
Du kan se våre parkeringsplasser her.
Det finnes også flere andre parkeringsmuligheter i nærheten av terminalen. Det nærmeste, store parkeringsanlegget ligger 300 meter fra terminalen og drives av Jeudan. (Adresse: Amerika Plads N.). Find mere informasjon om priser og tilgjengelighet her.
Du kan trygt parkere bilen om bord, når du reiser på MiniCruise. Du har ikke adgang til bilen under overfarten, og heller ikke mulighet for å kjøre bilen i land i København. Bilnøklene skal leveres til besetningen på bildekk, og kan hentes i resepsjonen om bord etter klokken 18:30 på kvelden før hjemkomst.
Parkering om bord kan kun bestilles på telefon +47 23 22 76 66. Prisen for parkering om bord er 680 NOK. Antall parkeringsplasser er begrenset, så vær ute i god tid!
Ønsker du ytterligere reisefrihet, kan du selvsagt også bestille en fleksibel reise med bil én vei eller tur/retur. Med en slik billett kan du kjøre i land og reise i retur når det passer deg.
Kan jeg reise med kjæledyr?
Ja, du kan reise med kjæledyr. Kjæledyr er bare tillatt i en kjæledyrvennlig lugar, og du må foreta en bestilling som omfatter kjæledyr, noe du bare kan gjøre ved å kontakte oss. Besøk vår nettside som omhandler det å reise med kjæledyr.
Temperaturen på bildekket kan variere, så på grunn av ditt dyrs ve og vel tillater vi ikke at man lar kjæledyr bli igjen i bilen.
Kjæledyret ditt trenger et gyldig pass som oppfyller myndighetenes krav i det landet du reiser til og fra. Les mer på vår nettside som omhandler det å reise med kjæledyr.
Alle kjæledyr må oppholde seg i en kjæledyrvennlig lugar, så lenge det ikke er klassifisert som fører- eller tjenestehund. I slike tilfeller må man kunne legge frem dokumentasjon som bekrefter dette.
Restauranter og måltider
Ja, du kan forhåndsbestille måltidene dine når du bestiller reisen din online. Du kan også legge til måltider i bestillingen din på profilen din eller ved å kontakte oss på +47 23 22 76 66.
Les mer om måltider om bord her
OBS! Hvis du ønsker å forhåndsbestille måltider, må dette gjøres senest dagen før avreise.
Ja, vi kan imøtekomme ulike diettbehov om bord. Gjør gjerne besetningen oppmerksom på eventuelle allergier i restauranten så vi får hjulpet deg med å finne det riktige utvalget for deg.
Ja, vi tilbyr følgende velkomstpakker om bord.
- 1: 2 øl, 2 vann og en liten pose chips - 199 NOK
- 2: 2 alkoholfri øl, 2 vann og en liten pose chips - 199 NOK
- 3: 4 brus og en liten pose chips - 199 NOK
- 4: 1 flaske champagne, peanøtter og druer - 549 NOK
Du kan forhåndsbestille din velkomstpakke ved å kontakte oss på +47 23 22 76 66 senest 24 timer før avreise.
Terminaler
Oslo:
Akershusstranda 31
0150 Oslo
Norge
København:
Dampfærgevej 30
2100 København
Danmark
Ytterligere assistanse
Vi kan tilby en rekke ulike matalternativer om bord. Om du har spesielle ønsker, ber vi deg informere oss om det, slik at vi kan gi beskjed til våre ansatte på båten i forkant.
Ja, vi har lugarer som er tilpasset rullestol, både med og uten havutsikt. Det er ikke mulig å bestille disse lugarene online, kontakt oss for mer informasjon.
Vi hjelper deg med å holde legemiddelet ditt kaldt, ta en prat med personalet i kundesenteret om bord, så ordner de det.
Ja, det finnes. Gå til kundesenteret om bord så hjelper de deg.
Ja, vi har heiser på våre båter. Om du trenger å parkere i nærheten av en heis, må du si ifra om dette når du bestiller reisen.
Vi ønsker å ta hensyn til reisende med usynlige handicap eller skjulte diagnoser.
Vi har derfor innført Solsikkesnoren om bord, som skal være med på å gjøre det usynlige synlig for personale og medpassasjerer, det kan være autisme, nedsatt syn, tale- eller hørselsvansker, ADHD, hjerneskade, demens eller annet.
Les mer om Solsikkeprogrammet her.
Ønsker du en Solsikkesnor, kan du henvende deg i terminalen ved avreise.